info-steel-29

43 verleent zijn verglaasde siliciumlaag hem een waaier aan kleurschakeringen, een spel aan weer- kaatsingen en een onvergelijkbare lichtdiepte. Zijn eerste architecturale toepassingen vonden we reeds in de hoofdpoort van de processies van de Notre-Dame-du-Hautkapel in Ronchamp (FR) in 1955 en in de grote poort van het parlement van Chandigarh (IN) in 1962. In Zürich veralgemeent Le Corbusier er de toepassing van en wel op monumentale schaal. De gekleurde gevels met hun modulaire ritmes roepen beelden op van de abstracte composities van Piet Mondriaan en de collages van Henri Matisse. Ze omvatten ook de grote pivoterende buitenpoorten die hij met de hand schildert. Binnenin zorgt de kubistische structuur, verrijkt met de tentoonstelling van zijn tekeningen, schilderijen, sculpturen, wandtapijten, boeken en design, voor de ‘kunstsynthese’ die dit gebouw en zijn ontwerper ons postuum biedt. couche de silice vitrifiée lui confère une variété de nuances de couleurs, un jeu de reflets et une profondeur lumineuse incomparable. Ses premières applications architecturales avaient été la porte principale des processions de la cha- pelle Notre-Dame-du-Haut à Ronchamp (FR) en 1955 et la Grande porte du Parlement de Chandi- garh (IN) en 1962. A Zurich, Le Corbusier en généralise l’usage, à une échelle monumentale. Les façades colorées aux rythmes modulaires évoquent les composi- tions abstraites de Piet Mondrian et les collages d’Henri Matisse. Elles intègrent aussi les grandes portes extérieures pivotantes qu’il peint de sa main. A l’intérieur, la structure cubiste enrichie de l’exposition de ses dessins, tableaux, sculptures, tapisseries, livres et design complète la ‘Synthèse des Arts’ que ce bâtiment et son créateur nous lèguent à titre posthume… © FLC - SABAM Belgium 2010

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=